כל הורה לילד בגן חובה שעתיד ללמוד בבית הספר שמע את המושג הזה שנקרא
"הכנה לכיתה א" אך מה זה אומר באמת?
חיפוש קצר במרשתת יחשוף אתכם לעולם שלם של תוכן ויגרום לכם להצפה מה שנקרא בשפתנו Too much information. לכן אני כאן לעשות לכם סדר בבלאגן ולארגן עבורכם את הנושאים החשובים והעיקריים שעליכם לדעת.
מוכנות לכיתה א משמעותה במילה אחת: בשלות. מכלול של כישורים ויכולות שמבשילים באופן טבעי על ציר ההתפתחות לקראת סיום גם חובה.
באופן כללי, תלמיד שעולה לכיתה א צריך לעבור תהליך התפתחותי בארבעה תחומים מרכזיים החשובים להסתגלות ולהשתלבות מיטבית בסביבת בית הספר והם: התחום הקוגניטיבי, התחום הרגשי, התחום החברתי והתחום המוטורי.
אסביר בקצרה על כל תחום.
התחום הרגשי – עלינו לבחון ולהעריך את היכולת של הילד לשתף אותנו ברגשות שלו, לשלוט בכעסים וכיצד הוא מתמודד עם דחיית סיפוקים כלומר איך הוא מתנהג כשעליו להמתין לתורו בזמן משחק חברתי או בכל סיטואציה דומה שפוגשת אותו, האם קשה לילד להפרד מכם? האם הוא מצליח להרגע בכוחות עצמו ולכמה זמן הוא זקוק כדי להרגע? האם הילד מקבל סמכות או שהוא נוטה לבחון גבולות? ילדים שתחום זה לא התבסס הייטב יתקשו לעמוד בנורמות המצופות מהם בבית הספר כמו קבלת כללי ההתנהגות בכיתה, המתנה לסוף השיעור ויציאה להפסקה, התמודדות עם משימות העתקה מהלוח ועוד.
התחום החברתי – תחום זה מתמקד ביחסים בין אישיים וביחסים הדדיים, הדגש הוא על הכישורים החברתיים של הילד ויכולת העבודה בצוות. במילים אחרות עד כמה הילד מצליח לשתף פעולה עם חבריו לכיתה בצורה תואמת גיל ומותאמת לסיטואציה. האם הילד שלנו מצליח להביע את עצמו ולשתף מרעיונותיו? אנו מצפים בשלב זה שהילד יצור קשר משמעותי עם מספר חברים מתוך הנאה, ידע לחלוק ולשחק בשיתוף פעולה תוך הבנה של הנורמות החברתיות (לוותר, להפסיד וגם לנצח בכבוד, לפנות למבוגר לקבלת עזרה ועוד).
תחום התנועה והמוטוריקה – תחום זה מדבר על מיומנויות של מוטוריקה גסה ועדינה המערבות למידה כמו שליטה בטכניקת גזירה, הדבקה, צביעה, אחיזת עיפרון בצורה תפקודית נכונה ותקינה כדי להפיק תוצר קריא ובגודל המתאים, שיווי משקל, תנוחת הישיבה על הכיסה ועוד.
התחום הקוגניטיבי – תחום המתייחס ליכולות הדרושות לשם רכישה מיטבית של קריאה, כתיבה וחשבון. אנו מצפים ממנו להיות בעל יכולת חשובה קונקרטית ממוקדת ולא אסוציאטיבית. יכולות שפתיות תקינות, כושר התבטאות ואוצר מילים רחב על מנת שיוכל להרכיב משפטים עם מבנה תחבירי נכון, הבנת הוראות מורכבות, היכולת לשמוע את הצלילים השונים בתוך המילה, היכולת לפרק ולהרכיב מילה מהברות, זיהוי צליל פותח וסוגר של כל מילה, חריזה, זיהוי צורני של אותיות ושיומן. תלמידים שהבשלות הקוגניטיבית שלהם לא הבשילה לרמה מספקת יראו קשיים בזכירה של אותיות והצלילים שלהן ובשל כך יתקשו ברכישת הקריאה.
זיכרון – לטווח קצר או ארוך. הילד ידרש לזכור הוראות הניתנות על ידי המורים בטווח הקצר ולזכור טווח הארוך את הנושאים שהוא למד היום או באותו מקצוע משיעור קדם שהיה לפני שבוע או בשנה שעברה.
תפיסה חזותית ומרחבית – ההבחנה בין דמות ורקע משמעותית מאוד ובאה לידי ביטוי במשימות העתקה מהלוח וכן בעת קריאה. ילד שיתקשה בהבחנה בין דמות, או סימן על רקע כלשהו, יתקשה למצוא את מיקום המילה הנכונה בזמן העתקה מהלוח, הבחנה בין כיוונים שונים של צורות או אותיות, שימור צורה – ההבנה כי הצורה, האות או הספרה שהוא רואה ישארו אותו דבר גם אם נשתנה את הגודל, הצבע או הכיוון שלה.
תפיסה מרחבית – תבוא לידי ביטוי בעיקר בכתיבה – היכולת לכתוב בתוך השורה, התייחסות למרווחים בין האותיות ובין המילים במשפט והתארגנות במחברת חשבון. התפיסה המרחבית בעלת חשיבות רבה בתפיסה חשבונית (מושגים כמו מספר עוקב ומספר קודם ורצף ספרות הכרחית להפנמת פעולות חשבוניות). ילד שמתקשה בתפיסה חזותית-מרחבית עלול להתקשות בעיצוב האותיות והספרות בכיוון הנכון וכמובן להתקשות בכתיבה מאורגנת בתוך שורה.
אחרי שהבנו את ארבעת העקרונות החשובים בהתפתחות של הילד לקראת המעבר לבית הספר עולה השאלה האם חשוב להגיע מוכן לכיתה א'?
חשוב להכיר בעובדה שהכניסה לכיתה א' מהווה מעבר משמעותי מאוד במסלול החיים שמזמן לילד אתגרים רבים במגוון תחומים. זהו שלב הכרוך במעבר למסגרת השונה בהרכבה הפיסי והאנושי מהחממה אליה היו מורגלים בגן. הילד נדרש לעמוד במטלות לימודיות ולהתמודד עם חוקים, כללים וגבולות חדשים ומאתגרים שהוא אינו מורגל בהם.
17 מפגשים קבוצתיים ומפגש אישי לכל הורה לסיכום התהליך והמלצות לקראת כיתה א'.
ערכת לימודים אישית הכוללת: תיק, חוברת עבודה + סרגל אותיות ייחודי, מחברת חכמה וקלמר מאובזר.
17 מפגשים קבוצתיים ומפגש אישי לכל הורה לסיכום התהליך והמלצות לקראת כיתה א'.
ערכת לימודים אישית הכוללת: תיק, חוברת עבודה + סרגל אותיות ייחודי, מחברת חכמה וקלמר מאובזר.
בלימוד קריאה אנחנו צריכים לעשות מספר פעולות בסדר מסוים והכל צריך להתמזג יחד באופן מושלם וגם לזכור הרבה מאוד סימנים כמו אותיות, סימני הניקוד וצלילים.
ישנם ילדים שמתקשים בשלב של קישור בין צלילי האותיות והתנועות לכן ניתן להם רמזים שיעזרו להם לזכור לעשות את ההקשרים האלו ולשלוף את המידע ברגע הנכון.
זוכרים שדיברנו על גלגלי עזר? תומך זיכרון זה אחד מהם …האמצעי הכי יעיל להפנמה וביסוס צלילי התנועות (ניקוד) הוא לשייך להם רמז חזותי רצוי כזה שיתחיל באותו הצליל של הניקוד אותו אנו רוצים ללמד ובכך מסייעים לילד ללמוד לקרוא בצורה מדויקת.
צריך להיות יצירתיים במיוחד עם דברים שמושכים את תשומת הלב של הילד ויגרמו לו להיות מגויס לתהליך.