מה זה אבחון דידקטי?

מטרתו של האבחון הדידקטי הוא לאתר לקויות למידה על ידי בחינה של מכלול היכולות הקוגניטיביות של התלמיד. האבחון עצמו הוא סדרה של מבדקים הבוחנים יכולות כמו קריאה, כתיבה, חשיבה מתמטית, הבנת הנשמע והנקרא ותפקודי זיכרון. אבחון דידקטי מבוצע על ידי מאבחן מוסמך שיעריך מהם הקשיים של הנבדק ומהן הסיבות לכך.

זיהוי מוקדי הקושי הלימודיים של התלמיד ומתן המלצות לדרכי התערבות על ידי התאמת אסטרטגיות למידה מתאימות כגון: הקראת הטקסט או שאלון הבחינה, היבחנות בעל פה, מתן תוספת זמן מתאימה למבחנים ומבדקים, שימוש במחשבון. במקרה של קשיים בכתיבה יינתנו המלצות מתאימות כמו הקלדת התשובות ועוד. באבחון דידקטי נבדקות מיומנויות הלמידה של התלמיד כמו: דפוסי למידה, התנהגות ומאפייני קשב, נבדקות מיומנויות של תפיסה, זיכרון, הבחנה שמיעתית, עיבוד מידע חזותי ומרחבי וכן מנגנוני קריאה והבנת הנקרא, הבעה וכתיבה. בתחום המתמטיקה בוחנים יכולת חישוב והבנה

מה זה אבחון דידקטי ?

נסכם בקצרה

מטרות האבחון הדידקטי

  • איתור מוקדי הקושי ומתן פתרון במטרה למצות את הפוטנציאל הלימודי של התלמיד ומציאת דרכי למידה מתאימות אשר יצמצמו פערים לימודיים לצד שיפור בהשגים.
  • כתיבת המלצות להתאמות נוספות עבור קשיים משמעותיים בקריאה או בכתיבה כמו: הקראה או הקלדה במחשב במקרה של כתב יד לא קריא ואיטיות קיצונית בכתיבהובהעתקה מהלוח.
  • האבחון הדידקטי בודק האם יכולותיו הלימודיות של התלמיד מתאימות למצופה ביחס לתלמיד בגילו.

באילו מקרים צריך לפנות לאבחון דידקטי?

הצורך באבחון עולה כאשר קיימים קשיים לימודיים אשר הגורמים להם אינם ברורים, או כאשר קיים פער בין היכולות הקוגנטיביות והתפקוד השוטף לעומת ההשגים הלימודיים. גורמים שונים כגון הפרעות קשב וריכוז, השפעות בלתי תלויות (מחלה ממושכת, עולה חדש שטרם רכש את השפה), גורמים רגשיים כמו ביטחון עצמי נמוך, ירידה במוטיבציה ללמידה, חרדה ועוד עלולים להשפיע על התלמיד ולפגוע ביכולות הלימודיות שלו. האבחונים מאפשרים לנו לזהות את נקודות החוזק והחולשה והגורמים לקשיים אצל התלמיד ועל ידי כך נוכל להתאים לילד את תוכנית ההתערבות המתאימה ביותר לצרכיו.

סימנים בולטים שיש לשים לב אליהם לצורך אבחון דידקטי

  • תנועתיות יתר או דיווח על הרבה הסחות דעת
  • קושי בדחיית סיפוקים
  • קושי בהבנת הוראות או במילוי הוראות
  • יכולת זיכרון נמוכה ( הילד מרבה לשכוח )
  • אוצר מילים דל או לא תואם גיל
  • שימוש רב במילים כגון : זה וזה, כאילו, כזה
  • תוצרי כתיבה נמוכים או לא קריאים
  • שגיאות כתיב מרובות
  • קשיים בהעתקה מהלוח או קושי פיזי בכתיבה עד כדי המנעות
  • קשיים בהבעה בכתב לעומת הבעה בעל פה
  • קושי ברכישת הקריאה / המנעות מקריאה
  • ניסוח משפטים מצומצם

רוצים עוד פרטים?

שָׁרוֹן כִּתָּה א'

עִדְכּוּנִים & נְיוּזֶלְטַר

כל הזכויות שמורות לשָׁרוֹן כִּתָּה א' 2022 ©

דילוג לתוכן